Copyright © Dorin Goagă
POZE MAI JOS
pagină în lucru
MACHETE DIDACTICE FUNCŢIONALE
pentru
domeniul electric
ARGUMENT
Sunt denumite MACHETE pentru că reproduc la scară redusă un
utilaj industrial, DIDACTICE, pentru că răspund
unor cerinţe din programa şcolară, şi FUNCŢIONALE,
pentru că respectă funcţiile unui
utilaj real.
Învăţământul
modern s-a îmbogăţit, fără îndoială, prin apariţia softurilor educaţionale,
prin editarea lecţiilor interactive pe calculator şi perfecţionarea sistemului
AEL. Dar elevul nu poate trece direct de la laboratorul virtual la producţia
industrială, sau servicii. S-a diversificat şi producţia de materiale
didactice, dar, în tendinţa apropierii de produsele industriale, acestea au
devenit din ce în ce mai scumpe, iar în condiţiile de criză economică şcolile nu-şi
mai pot permite achiziţionarea lor. Marii producători industriali s-au rărit
extrem de mult în ţara noastră, iar „practica în producţie” a devenit o
amintire din trecut pentru învăţământul tehnic preuniversitar, şi, ca urmare, pregătirea
elevilor are de suferit.
Cel puţin pentru
domeniul electric, veriga slăbită dintre teorie şi practică poate fi revigorată
prin dezvoltarea unui segment insuficient valorificat în domeniul materialelor
didactice, şi anume MACHETELE DIDACTICE FUNCŢIONALE.
În domeniul electric
este cel mai uşor să fie păstrate funcţiile componentelor, deşi unele dintre
ele sunt reduse la scară. Mai mult decât atât, aceste machete didactice
funcţionale pot fi realizate în atelierele şcolare. Cu o condiţie: existenţa unor proiecte de execuţie.
Se impune, deci,
apariţia unui nou tip de ofertă: DOCUMENTAŢIA
DE EXECUŢIE PENTRU MATERIAL DIDACTIC.
Astfel, elevii ar
avea de lucru în atelierele şcolare de instruire practică în ziua săptămânală
de practică şi în săptămânile de practică în regim comasat, vor avea
satisfacţia realizării unui produs funcţional, util, nu doar o probă de lucru
pentru notă. Materialul didactic pentru orele de laborator va fi permanent
înnoit, nu se va mai pune problerma ţinerii acestuia sub cheie, ca să nu-l
strice elevii, iar dacă îl strică, depanarea face parte din programa şcolară.
„Normarea muncii” nu va mai fi doar un exerciţiu teoretic, profesorii nu vor
mai desena pe tablă cum arată un „bon de materiale”, elevii vor vedea un „flux
tehnologic” adevărat, chiar dacă nu dintre cele mai complexe, iar pentru
„Examenul de certificare a competenţelor profesionale” vor avea un model de
proiect.
Pe baza existenţei
unor proiecte de execuţie, atelierele şcolare ar putea avea un „plan de
producţie”, iar pe baza acestuia, primăriile locale ar putea aloca nişte sume
incomparabil mai mici decât dacă ar cumpăra material didactic fabricat în serie.
Trebuie menţionat că
se pot folosi cu succes componente electrice şi electronice recuperate din
aparatura scoasă din uz.
Problema care se pune este găsirea unor fonduri pentru acoperirea
cheltuielilor de proiectare, respectiv realizarea în AUTOCAD a desenelor de
execuţie, care în momentul de faţă sunt sub formă de schiţe de mână. Proiectele
ar urma să fie oferite gratuit tuturor şcolilor de profil, aşa cum s-a
întâmplat cu softul educaţional pentru AEL, scopul fiind consolidarea unui
învăţământ bazat pe dobândirea competenţelor, nu pe memorarea de date.
Lista LUCRĂRILOR
reprezentate în fotografii
1.Machetă de motor trifazat cu
trei bobine de contactor în stator şi rotor din magnet permanent interschimbabil
cu rotor în colivie
2. Inversarea temporizată a
sensului de rotaţie la un motor – macheta test
3.Inversarea temporizată a
sensului de rotaţie la un motor – macheta modulară
4.Inversarea periodică automată
temporizată a sensului de rotaţie la un motor
5.Sistem de protecţie şi
avertizare cu fotorezistenţă
6.Sistem de acţionare cu
fotorezistenţă
7.Sistem de comandă cu
optocuplor
8.Sistem de automatizare cu
programator
9.Machetă didactică pentru
curenţi mari
10.Machetă didactică cu transformatoare şi becuri de 24 V
10.Machetă didactică cu transformatoare şi becuri de 24 V
11.Reglarea turaţiei la un motor
cu colector
12.Sursă de tensiune pentru
laborator
13.Transportor automat cu
electromagnet
14.Distribuitor automat cu
program
15.Sistem de reglare automată a
temperaturii
16.Monitor – incubator
17.Porţi logice: „ŞI”,
„ŞI-NU”,„SAU”, „SAU-NU”, „SAU Excl”, „SAU Excl-NU”, „NU”
18.Vitrină mobilă pentru machete
didactice
19. Două dintre cele 4 vitrine
suspendate şi o serie de machete în laborator
20.Standul de la „Târgul de
ofertă educaţională”, prof.ing. Dorin Goagă
Alte montaje realizate
21.Sirenă electronică
22.Ceas cu amplificator audio
23.Avertizor cu 4 tonuri
14.Detector de zgomot şi
vibraţii
25.Avertizor de temperatură
minim – maxim
26.Sursă de tensiune reglabilă
de la 0 la 220 V ca
27.Automat în două trepte pentru
iluminat de scară
28.Bormaşină pentru cablaje
29.Detector de prag de iluminare
30.Machetă de motor trifazat cu
jug statoric şi rotor din magnet permanent
31.Machetă de motor trifazat cu
trei bobine în stator şi rotor din
magnet permanent între vârfuri
32.Machetă de motor trifazat cu
şase electromagneţi în stator şi rotor din magnet permanent interschimbabil cu
rotor în colivie
33.Inversarea periodică automată
temporizată a sensului de rotaţie – macheta monobloc
34.Numărător decadic
35.Numărătoare de impulsuri cu
circuite integrate
Grup Școlar Electronică Industrială, București
VITRINĂ MOBILĂ
OFERTA EDUCAȚIONALĂ - PALATUL COPIILOR
SISTEM DE REGLARE AUTOMATĂ A TEMPERATURII
– machetă didactică funcţională
SISTEM DE REGLARE AUTOMATĂ A TEMPERATURII –
machetă didactică funcţională
Având scop didactic, peste
cablaj este aplicată o coală de hîrtie laminată care conţine schema electronică,
incluzând semnele convenţionale ale componentelor electronice.
Incinta
termostatată este o carcasă din material plastic transparent în care se află
un bec cu incandescenţă care are funcţia de încălzitor.
În incintă se
află şi senzorul de temperatură, care este o joncţiune PN, în cazul de faţă o
dioda semiconductoare. Aceasta furnizează mărimea de reacţie, care este
căderea de tensiune pe senzor.
Elementul de comparţie este un amplificator
operaţional βA 741. La o intrare i se aplică tensiunea de referinţă de la un
montaj potenţiometric, iar la cealaltă, mărimea de reacţie, respectiv căderea
de tensiune pe senzor. Diferenţa dintre cele două tensiuni este amplificată
de amplificatorul operaţional şi la ieşire se obţine o tensiune negativă sau
pozitivă care, aplicată bazei unui tranzistor, va determina conducţia sau
blocarea acestuia. La rândul său, tranzistorul va comanda releul intermediar
care va întrerupe circuitul de
alimentare al încălzitorului, atunci când temperatura a atins valoarea
prestabilită, sau va realimenta încălzitorul, atunci când temperatura a
scăzut, datorită pierderilor. Se păstrează astfel temperatura constantă în incintă, la o valoare prestabiltă.
|
DISTRIBUITOR AUTOMAT CU PROGRAM – Machetă didactică funcţională
DISTRIBUITOR AUTOMAT CU PROGRAM – Machetă
didactică funcţională
Distribuitorul
automat cu program este o machetă,
adică reproduce la scară redusă un
utilaj industrial, didactică, adică răspunde unor
cerinţe din programa şcolară, nu are carcasă, pentru a urmări cu uşurinţă
componenţa, şi este funcţională,
adică respectă funcţiile unui utilaj real.
Acesta transportă pe verticală
piese metalice, pe care le preia cu un electromagnet de la un nivel inferior,
şi le eliberează la unul din cele 4 nevele superioare într-o cupă, pentru a
fi distribuite în 4 direcţii.
Are 3 regimuri de
funcţionar: „Manual”, care permite
comanda deplasării pe verticală în sus şi în jos de la câte un buton cu
revenire, regimul de funcţionare „Automat”, care asigură transportul piesei
de la bază la fiecare nivel, în ordinea 1-2-3-4, urmând resetarea după
ultimul nivel şi reluarea ciclului automat. La fiecare nivel, piesa de
transportat, în acest caz o bilă metalică,
este preluată de o cupă, dar fiind vorba de o machetă demonstrativă,
bila nu porneşte pe una din cele 4 direcţii de distribuţie, ci ajunge într-un
canal colector care o va readuce la bază, de unde va fi din nou preluată,
fără a fi necesară o alimentare permanentă cu bile, cum e cazul unui
transportor distribuitor real. Regimul de funcţionare „Program” este realizat
pe calculator şi cu acesta se poate obţine orice succesiune a alimentării
posturilor, nu numai 1-2-3-4. Comanda se face prin portul paralel şi
programul RELAIS TIMER, folosind o interfaţă simplă cu optocuploare şi
tranzistoare.
TRANSPORTOR AUTOMAT CU ELECTOMAGNET – machetă didactică funcţională
|
PORŢI LOGICE - Machetă didactică funcţională
Lucrarea este concepută ca o machetă didactică funcţională,
de aceea componentele electronice au
fost plantate pe cablajul imprimat după ce s-a aplicat pe acesta schema
electronică plastifiată.
Macheta are 7 module, conţinând fiecare
câte un circuit integrat specializat pentru funcţiile logice „ŞI”, „SAU”, „SAU excl”, „NU”, „SI-NU”, „SAU-NU”, „SAUexcl-NU”, realizate în tehnologie TTL. Fiecare modul are câte 4 porţi logice
de acelaşi tip, cu excepţia celui care are 6 poarţi logică „NU”. Fiecare poartă logică are două intrări
şi o ieşire, doar poarta logică „NU” are o
singură intrare şi o ieşire inversoare.
Legăturile
între diferite module, respectiv între porţi diferite, pentru obţinerea
combinaţiilor dorite, se realizează cu conductoare prevăzute cu cleşti de
conexiune, respectiv crocodili.
Astfel, într-un timp foarte scurt, se pot realiza cele
mai complicate funcţii logice, obţinându-se la ieşire un semnal care poate
comanda, prin intermediul unei interfeţe, un sistem de acţionare electrică.
Intrările şi ieşirile sunt
prevăzute cu LED – uri. LED-ul aprins reprezintă starea logică „1”, iar
LED-ul stins starea logică „0”.
MONITORUL CARE SCOATE PUI – machetă didactică funcţională
|
MONITORUL CARE SCOATE PUI – machetă
didactică funcţională
|
Este vorba
despre un incubator adevărat pentru
ouă de găină, care a fost conceput ca o machetă
didactică funcţională, pentru a răspunde unor cerinţe prevăzute în
programa şcolară, respectiv reglarea automată a temperaturii şi rotirea
automată periodică la interval de o oră.
Utilizarea
carcasei unui monitor scos din uz a fost făcută cu scopul inducerii ideii de
recuperare-recondiţionare-refolosire, urmărind în acest fel şi scopuri
ecologice cu un exemplu practic, nu cu un discurs laborios.
Proiectul
a stârnit curiozitatea și interesul elevilor de la bun început, iar puii vii
rezultaţi au fost dovada însuşirii cunoştinţelor lor teoretice, aducându-le
satisfacţia dobândirii unor abilităţi practice privind realizarea sistemelor
automate.
|
INVERSAREA TEMPORIZATĂ A SENSULUI DE ROTAŢIE LA UN MOTOR
INVERSAREA TEMPORIZATĂ A SENSULUI DE
ROTAŢIE LA UN MOTOR
Machetă didactică de laborator are circuitul de comandă realizat pe cablaj
imprimat peste care a fost aplicată o folie cu schema electronică, înainte de
plantarea componentelor electronice şi electrice. Schema conţine simbolurile componentelor electronice şi traseele dintre
ele.
Montajul este prevăzut cu borne şi conductoare cu fişe pentru realizarea
legăturilor electrice de către elev.
Temporizatorul electronic asigură întârzierea comenzii manuale de inversare
a sensului de rotație, pentru a evita șocul mecanic și electric.
Macheta poate constitui tema unui proiect de absolvire şi
poate fi folosită la lucrările de
laborator din timpul anului. Acestea pot fi:
- Identificarea modulelor şi componentelor electrice.
- Alaliza funcţională a componentelor electrice şi a modulelor
( motor, contactoare, relee
intermediare, sursă stabilizată, temporizator ).
- Realizarea conexiunilor electrice conform schemei pentru alimentarea
motorul monofazat din montaj, sau pentru alimentarea uni motor trifazat
sau de curent continuu din afara montajului.
- Verificări înaintea punerii în funcţiune: blocare mecanică, scurtcircuit,
punere la masă, continuitate.
- Punearea în funcţiune.
- Măsurări electrice.
- Vizualizarea pe osciloscopul cu două canale a defazajului tensiunilor pe
cele două înfăşurări ale motorului monofazat
- Remedierea unor defecte provocate
INVERSAREA TEMPORIZATĂ A SENSULUI DE ROTAŢIE LA UN MOTOR
– macheta modulară
INVERSAREA TEMPORIZATĂ A SENSULUI DE
ROTAŢIE LA UN MOTOR
– macheta
modulară
Machetă modulară conţine:
transformatorul de reţea, sursa stabilizată de 12Vcc, temporizatorul electronic cu tranzitoare, placa releelor
intermediare, placa butoanelor de comandă,
motorul monofazat cu înfăşurare auxiliară de pornire, condensatorul de
pornire şi două contactoare. Montajul este prevăzut cu reglete de conexiuni iar
legăturile vor fi realizate cu conductor de către elev.
Temporizatorul electronic asigură întârzierea comenzii manuale de inversare
a sensului de rotație, pentru a evita șocul mecanic și electric.
Macheta poate constitui tema unui proiect de absolvire şi
poate fi folosită la lucrările de
laborator din timpul anului. Acestea pot fi:
- Identificarea modulelor şi componentelor electrice.
- Alaliza funcţională a componentelor electrice şi a modulelor
( motor, contactoare, relee
intermediare, sursă stabilizată, temporizator ).
- Realizarea conexiunilor electrice conform schemei pentru alimentarea
motorul monofazat din montaj, sau pentru alimentarea uni motor trifazat sau de
curent continuu din afara montajului.
- Verificări înaintea punerii în funcţiune: blocare mecanică, scurtcircuit,
punere la masă, continuitate.
- Punearea în funcţiune.
- Măsurări electrice.
- Vizualizarea pe osciloscopul cu două canale a defazajului tensiunilor pe
cele două înfăşurări ale motorului monofazat
- Remedierea unor defecte provocate
MACHETĂ CU TRANSFORMATOARE MONOFAZATE ŞI BECURI DE 24V PENTRU CONEXIUNI DIVERSE
MACHETĂ CU TRANSFORMATOARE
MONOFAZATE ŞI BECURI DE 24V PENTRU
CONEXIUNI DIVERSE
Montajul are 3 transformatoare monofazate de
puteri diferite, alimentate la 220V sau 380V, având secundarul de 24V.
Cel de al patrulera transformator este realizat
din miezul feromagnetic şi bobina unui contactor. Armătura mobilă poate fi
îndepărtată şi pot fi bobinate mai multe spire cu rol de înfăşurare secundară,
de la care se poate alimenta demonstrativ un LED. Dacă îndepărtăm armătura,
LED-ul nu mai luminează. Cu această ocazie se pune în evidenţă şi forţa portantă, care cu greu permite
îndepărtarea armăturii mobile, când bobina este sub tensiune.
Montajul are mai multe becuri cu puteri diferite
şi mai multe întreruptoare. Astfel, prin intermediul unor reglete de conexiune,
becurile pot fi alimentate, potrivit unor scheme prestabilite, pentru a arăta
de ce un bec cu putere mare trebuie alimentat de la un transformator cu putere
mare, sau care este efectul înserierii becurilor cu puteri diferite.
MOTORUL TRIFAZAT – Machetă funcţională
Lucrarea este realizată în 4 variante:
1. Cu stator format din 3 electromagneţi de acţionare şi rotor din magneţi permanenţi şi ax prins între vârfuri.
2. Cu stator format din jug satoric şi 3 miezuri cu bobine de contactor, rotor din magneţi permanenţi şi ax cu rulmenţi.
4. Cu stator format din 6 miezuri cu bobine de contactor, rotor din magneţi permanenţi şi ax cu lagăre de alunecare, interschimbabil cu rotor tip colivie de veveriţă.
MOTORUL
TRIFAZAT – Machetă funcţională
Alimentarea cu tensiune se face printr-un cablu cu
fişă trifazată, siguranţe fuzibile şi întreruptor fără reţinere, pentru a evita
funcţionarea îndelungată, realizat din 3 microîntreruptoare care să poată fi
acţionate individual, pentru a pune în evidenţă că nu poate funcţiona decât în
3 faze. Cele 3 LED-uri semnalizează prezenţa tensiunii pe cele 3 faze.
Montajele au şi "cutie cu borne" , pentru realizarea conexiunile bobinelor
starice în stea sau în triunghi.
Montajul cu 6 bobine are şi un redresor cu punte
pentru alimentarea individuală a bobinelor, în vederea determinării succesiunii
alternative a polilor magnetici statorici.
Cu o bobină şi un LED se pot pune în evidenţă
pierderile în câmp magnetic la satatorul fără jug. Ledul va lumina datorită
tensiunii electromotoare induse în bobină.
INVERSAREA PERIODICĂ AUTOMATĂ TEMPORIZATĂ
A SENSULUI DE ROTAŢIE LA UN MOTOR
INVERSAREA PERIODICĂ AUTOMATĂ TEMPORIZATĂ A SENSULUI DE ROTAŢIE LA UN MOTOR
Montajul realizat reprezintă macheta funcţională a
unui buncăr folosit pentru acoperiri electrochimice sau în industria pielăriei.
Motorul se roteşte alternativ stânga-dreapta, cu temporizare la schimbarea
sensului.
Circuitul electronic este modular şi cuprinde sursa de
tensiune stabilizată, circuitul basculant astabil, două temporizatoare
electronice, pentru cele două sensuri de rotaţie ale motorului, şi motorul cu
reductor care acţionează un buncăr în miniatură.
Conexiunile cu conductor vor fi realizate de către elevi.
Pentru aceasta montajul este prevăzut cu reglete de conexiune.
INVERSAREA PERIODICĂ AUTOMATĂ TEMPORIZATĂ
A SENSULUI DE ROTAŢIE LA UN MOTOR
INVERSAREA PERIODICĂ AUTOMATĂ TEMPORIZATĂ
A SENSULUI DE ROTAŢIE LA UN MOTOR
Montajul realizat reprezintă macheta funcţională a unui agitator sau malaxor. Motorul se roteşte alternativ stânga-dreapta, cu temporizare la schimbarea sensului, ca la maşina automată de spălat rufe.
Circuitul electronic de bază este un circuit basculant astabil format din două tranzistoare. Acestea sunt polarizate astfel încât atunci când unul este în conducţie, celălalt este blocat. Tranzistorul blocat este ţinut în această stare de către un condensator care se încarcă prin tranzistorul care este în conducţie. După încărcarea condensatorului, deci după dispariţia curentului său de încărcare, polarizarea bazei tranzistorului blocat se schimbă, şi acesta intră în conducţie. Intrând în conducţie, furnizează un curent de încărcare celui de al doilea condensator, care va polariza baza celuilalt tranzistor astfel încât va determina blocarea lui. Blocarea va dura atâta timp cât durează încărcarea condensatorului, după care tranzistorul va intra din nou în conducţie. Fenomenul se repetă la infinit. Perioada de oscilaţie depinde de timpul de încărcare a condensatoarelor, care depinde de valoarea capacităţii lor şi de curentul de încărcare. Modificând intensitatea curentului de încărcare a celor două condensatoare cu ajutorul a două rezistenţe variabile, se modifică timpul de încărcare, respectiv perioada de oscilaţie.
Fiecare din cele două tranzistoare ale astabilului, atunci când conduce, poate polariza baza altui tranzistor astfel încât acesta să intre în conducţie. Funcţionând în regim de comutaţie, acesta va furniza tensiune unui temporizator electronic. Fiecare din cele două temporizatoare are la ieşire un releu intermediar care prin contactele sale conectează astfel circuitul încât unul dintre ele determină rotirea motorului de acţionare într-un sens, iar celălalt în sens invers.
Deoarece fiecare tranzistor dintre cele două ale astabilului comandă releul electromagnetic corespunzător prin intermediul unui temporizator, schimbarea sensului de rotaţie al motorului nu se va face brusc, ci după un timp. Acest timp este necesar reducerii vitezei de rotaţie până la oprite. Astfel se evită şocurile mecanice şi electrice la schimbarea sensului de rotaţie.
Circuitul electronic este alimentat de la un stabilizator de tensiune de 12 Vcc.
REGLAREA TURAŢIEI LA MOTOARELE
CU COLECTOR
REGLAREA TURAŢIEI LA MOTOARELE
CU COLECTOR
Montajul este realizat dintr-o bormaşină căreia i s-a îndepărtat o jumătate
de carcasă, iar statorul şi lagărele au fost fixate de cealaltă carcasă, pentru
a rămâne funcţională. În caest fel, elevii pot observa funcţionarea motorului,
colectorul, periile colectoare, scânteile care se formeză, angrenajul cu mandrina
bormaşinii.
Reglarea turaţiei se realizează prin modificarea formei de undă a tensiunii
de alimentare folosind o schemă cu triac. Circuitul este deschis pentru a avea
acces cu sonda unui osciloscop. Se poate vizualiza astfel forma de undă a
tensiunii de alimentare de la reţeaua electrică şi forma de undă a tensiunii de
la ieşirea triacului, care se aplică înfăşurărilor bormaşinii.
MACHETĂ DIDACTICĂ PENTRU CURENŢI MARI
MACHETĂ DIDACTICĂ PENTRU CURENŢI MARI
Macheta permite punerea
în funcţiune a unor consumatori cu intensitatea curentului nominal de până la
10 A, ceea ce în mod normal nu pot fi găsiţi într-un laborator. Un astfel de
consumator îl reprezintă o cuvă în care poate fi încălzită apa cu ajutorul a
doi electrozi din oţel inoxidabil, iar alt consumator este talpa unui fier de
călcat.
Montajul este prevăzut cu o priză fixă, iar
consumatorii cu făşă. Conectarea consumatorilor se face de la un buton pornit –
oprit, prin intermediul unui contactor şi a unui bloc de relee termice.
Circuitul de măsurare cuprinde un contor de
energie monofazată, un voltmetru şi un ampermetru. Acestea sunt astfel
amenajate încât carcasele lor să poată fi îndepărtate pentru a fi vizibile mecanismele de funcţionare.
Siguranţa automată are peretele lateral decupat
pentru a se putea vedea mecanismul de funcţionare şi arcul electric ce se
formează la acţionare.
Doi conectori permit
înserierea în circuit a unei porţiuni de conductor subdimensionat care se va
încălzi până la topire când va fi suprasolicitat electric.
SISTEM DE ACŢIONARE
CU PROGRAMATOR ELECTRONIC
SISTEM DE ACŢIONARE
CU PROGRAMATOR ELECTRONIC
Programatorul
este de fapt un temporizator cu temporizare la anclanşare. Acesta comandă după
un timp funcţionarea unor mecanisme, de exemplu rotirea rastelului cu ouă la un
incubator. Când rastelul ajunge la capăt de cursă, printr-o camă şi un
micrăîntreruptor comandă reiniţializarea temporizatorului, care presupune
oprirea motorului de rotire pentru un timp prestabilit, după care porneşte
automat. Astfel, ciclul se reia teriodic.
Temporizarea este
determinată de durata de încărcare a unui condensator care polarizează astfel
baza unui tranzistor încât îl ţine blocat pe toată durata încărcării. Timpul de
încărcare depinde de capacitatea condensatorului şi de intensitatea curentului
de încăcare. Intensitatea curentului de încărcare poate fi reglată cu ajutorul
unei rezistenţe variabile, un potenţiometru, putându-se astfel ajunge până la
temporizări de o oră. Prin intermediul unui amplificator realizat din două
tranzistoare în conexiune Darlington , este
alimentat un releu intermediar care va comanda motorul de rotire.
SISTEM DE COMANDĂ CU OPTOCUPLOR
SISTEM DE COMANDĂ CU OPTOCUPLOR
Sistemul de comandă cu optocuplor este
folosit de cele mai multe ori ca
limitator de cursă, atunci când sistemele cu microîntreruptor mecanic nu este
convenabil datorită volumului mai mare, fiabilităţii mai scăzute, sau
necesităţii unui efort mecanic pentru acţionare.
Limitatorul
de cursă are rolul să schimbe sensului de deplasare a unui sistem mecanic, ceea
ce se poate realiza schimbând sensul de rotaţie al unui motor.
Particularitatea
sistemului realizat constă în aceea că în circuit intervine un singur
optocuplor, iar cursa este circulară. Viteza de rotaţie nu este mare, deoarece
în mecanism intervine un reductor mecanic.
Opturatorul optocuplorului este fixat pe axul de la ieşirea
reductorului. Când acesta întrerupe fascicolul de raze infraroşii emise de
LED-ul optocuplorului, fototranzistorul va comanda, prin intermediul unui
amplificator şi al unui releu intermediar, schimbarea sensului de rotaţie al
motorului. După o cursă circulară completă, opturatorul va ajunge din nou între
emiţătorul în infraroşu şi fototranzistor şi va comanda din nou schimbarea sensului de rotaţie al
motorului. Acest lucru este posibil deoarece optocuplorul comandă un bistabil
care are la cele două ieşiri ale lui căte un releu intermediar, corespunzătoare
celor două sensuri.
Ce material este suportul alb pe care sunt prinse placutele si unde se gaseste? Multumesc
RăspundețiȘtergereas dori daca se poate schema electrica si lista cu componenti necesari pentru NUMĂRĂTOR DE IMPULSURI – cu componente discrete ... multumesc
RăspundețiȘtergere