POSTERE
A7 TV, emisiunea „Știrea cea bună” - Cornel Dărvășan, 30
minute
Scenariul „Moartea Poetului” și volumul
„Scenarist sub acoperire”,.
15 ianuarie 2020
Lansarea volumului SCENARIST
SUB ACOPERIRE
interviu
Dorin Goagă
CUPRINS
(în ordine alfabetică)
Ultima soluție! (din partea autorului) . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.7
SCENARII CINEMATOGRAFICE DE LUNGMETRAJ
1.Nu râdeți, că vă vine rândul! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.10
2.Sacrificiu suprem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.109
3.Schimbarea la față, sau Scenarist sub acoperire. . . . . pg.187
4.Ultimul virgin și revoluția în direct, sau Conjunctura.pg.260
SCENARII CINEMATOGRAFICE DE SCURTMETRAJ
1.Ambiția . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.393
2.Ceasul cu bombă. . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.394
3.Intrarea liberă . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.400
4.Micul dictator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.401
5.Nu e cazul dumneavoastră! . . . . . . . . . pg.402
6.Ochelarii de vedere. . . . . . . . . . . . . . . . . pg.410
7.Politicianul român. . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.423
8.Principalul obstacol. . . . . . . . . . . . . . . . pg. 424
9.ProFamilia (spot) . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg.425
10.Să pleci, sau să rămâi . . . . . . . . . . . . . . pg.427
11.Unde dai, acolo crapă, sau Lecția. . . . pg.437
12.Undița . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pg. 445
POTENȚIAL SCENARIU
1.Nunta la care nu am fost (părinților mei) . . pg.452
Sfârșit . . . . pg.456
Subiectele celor 4 lungmetraje (în ordine alfabetică):
NU RÂDEȚI, CĂ VĂ VINE RÂNDUL!: Emilia Popescu își dorește, ca multe alte femei, să
fie în locul soțului, care i se pare că se descurcă mai ușor. Dar, atenție ce vă
doriți, pentru că riscați să vi se îndeplinească dorința!
SACRIFICIU
SUPREM: În cinstea celui de-al
XIV-lea congres al partidului comunist, trebuie pusă în funcțiune prima
centrală atomo-electrică. Compromisurile făcute duc la un accident în momentul
probelor. Pentru a evita o catastrofă nucleară, C.H. intervine cu prețul vieții
sale.
SCHIMBAREA LA FAȚĂ sau SCENARIST SUB ACOPERIRE: Prevalează dreptul cuplurilor homo la
adopție, sau drepturile copilului?
ULTIMUL VIRGIN ŞI REVOLUŢIA ÎN DIRECT sau CONJUNCTURA: În anul 1989, tinerii nu
cunoșteau decât o culoare politică. În decembrie, patru dintre ei se pomenesc
în tabere adverse. Unul dintre aceștia ajunge în „culisele” Revoluției, unde se
punea la cale viitorul României
capitaliste.
Ultima soluție!
(din partea autorului)
„Filmul mut” a apus alungat din urmă de „filmul vorbit” care apărea ambițios la orizont! Dar, cum, inevitabil, Pământul se rotește, nici „filmul vorbit” nu putea rămâne în ascensiune permanentă, așa că a început să coboare lent, dar sigur spre apus. Acum, deși încă nu se vede clar, „filmul vorbit” este împins din spate de... „filmul scris”! Această situație dramatică nu a apărut din senin. Este o cauză directă a progresului excesiv, care se remarcă în toate domeniile. De exemplu, medicina a evoluat atât de mult, încât, practic, nu mai găsești un om sănătos, după cum remarca cineva!
Evoluția filmului, a cinematografiei,
în general, a cunoscut salturi spectaculoase, chiar în momente în care se
considera că nu mai există nicio soluție. Unul dintre ele a fost realizarea pe
scară industrială a peliculei care să nu mai provoace incendii, altul a fost
apariția sonorului, iar în epoca noastră, „suportul digital” al imaginii
cinematografice. Toate acestea au dus la o mărire excesivă a numărului
făcătorilor de filme, încât implozia a devenit iminentă, în condițiile în care,
pentru spectatori, ziua a rămas tot de douăzeci și patru de ore!
Au apărut „cursurile intensive de
scenaristică”, și peste producători s-a năpustit o avalanșa de scenariști. S-au
încercat tot felul de metode de temperare, de la înființarea sindicatelor în
domeniu, la reguli stricte de redactare a „scriptului”.
Astfel, numele personajului se scrie
cu litere mari și se plasează la mijlocul rândului. Sub acesta se plasează, tot
centrat, replica actorului, dar rândul, în acest caz, este doar o treime
dintr-un rând normal. Observațiile sau indicațiile regizorale se scriu separat,
pe rânduri cu lungime normală.
Acum sunt programe pe calculator, care
costă o căruță de bani. Fontul trebuie să fie de 12, încât o pagină de scenariu
să corespundă unui minut de film. Dacă nu respecți aceste reguli, nu ești
scenarist, indiferent de talent și inspirație! Cititorii americani de scenarii
s-au perfecționat atât de mult, încât nu mai citesc cuvânt cu cuvânt. Practic,
se așază în fața scenariului, fixează
pagina din stânga cu un ochi, iar pe cea din dreapta cu celălalt și,
dând paginile, apreciază conținutul în funcție de succesiunea replicilor
personajelor, a numărului de indicații regizorale și a numelui scenaristului.
Românii, mai inventivi, au găsit altă
metodă! Centrul Național al Cinematografiei, adică CNC, nu primește scenarii, pentru că ar primi
tone, ci „proiecte cinematografice”! Adică, la pachet,
producător, regizor și scenariu. Nu pare nimic anacronic, numai că regizorul are
patalama și de producător și scrie și scenarii, că a învățat la facultate
tehnica de redactare. Foarte important: producătorul nu trăiește din încasări,
ci din banii de la CNC! Scenaristul din afară are acces numai în funcție de
gradul de rudenie cu producătorul/regizor, sau de prietenie. Și mai e ceva:
fiecare din cele trei părți primește un punctaj. Astfel, cine vine din urmă, nu
are nicio șansă față de cel care a luat startul cu cinci sau zece ani înainte!
Cu asta, cred că m-am pus bine cu toți
cineaștii profesioniști! Bine rău! Ce-i drept, câțiva mi-au citit și apreciat
scenariile, dar, fie nu erau implicați în producția de film, fie le-au
considerat prea costisitoare.
Așa a apărut „filmul scris”, nu sunt
eu primul! Eu am hotărât să-mi public scenariile în volum ca o ultimă soluție.
Metoda are și dezavantaje, deocamdată mai multe, dar și avantaje pe termen
lung. Principalul ar fi contracararea anchilozării imaginației tinerilor
provocată de calculator. Imaginația a fost și va rămâne motorul progresului.
Fără imaginație n-am fi decât niște roboți. De nivel inferior, desigur!
Diferența dintre „filmul scris” și
scenariu este acela că, după cel din urmă se realizează un film, iar după
primul, nu. Scenariul este un text scris de cineva care vede un film pe un ecran
imaginar. Am aflat acest lucru ca cineamator de la cineaștii noștri consacrați,
ca de exemplu Andrei Blaier, Ion Popescu Gopo, Geo Saizescu, Bob Călinescu sau Radu
Petrescu Aneste, care nu mai sunt printre noi, sau Alecu Croitoru, Victor
Antonescu, Călin Căliman, Valerian Sava sau Tudor Caranfil, care sunt în vârstă.
Eram la
liceu în clasa a opta, la un internat de băieți din Câmpina, când pedagogul
ne-a dus la „Casa de cultură” la o proiecție de diapozitive color realizate în
peșteri. De-atunci mi-am dat seama că imaginea este/va fi cel mai eficient
mijloc de comunicare în spațiu și timp. Primul film care mi-a rămas în minte
era cu un vapor care naufragia. Să vezi asemenea imagini pe vremea aceea era
ceva deosebit, darămite să realizezi!
Desigur, m-au interesat și
„poveștile”. Am dus la o editură primul meu roman, care a fost și ultimul, iar
redactorul mi-a spus că, de obicei, nu citește un manuscris până la sfârșit ca
să-l respingă. Adică nu trebuie să mănânci toată ciorba ca să vezi dacă e stricată.
Dar pe-al meu l-a citit, pentru că l-a interesat ce se întâmplă. Dar nu e
roman, mi-a spus, e scris inginerește, nu știa că-s inginer, poate fi un
scenariu de film. Dacă ai talent literar, poți scrie pagini întregi fără să
spui nimic, dar cititorul să nu poată lăsa cartea din mână. Dar, dacă în poezie
„e ușor a scrie versuri când nimic nu ai a spune”, la scenarii e invers! Asta o spun eu!
Deseori se afirmă, de către maturi,
desigur, că tineretul, va fi lipsit de imaginație din cauza calculatorului și
filmelor actuale. Altfel spus, că lectura dezvoltă imaginația. Nu e greu de
observat acest lucru! „Imaginea”oferă totul de-a gata, iar creierul crud nu mai
face niciun efort intelectual, ca urmare nu se mai dezvoltă. Dar nu ne mai
putem întoarce la vechile romane voluminoase, pentru că nici timpul nu mai este
infinit. Așa că, „filmul scris” ar putea fi una dintre soluții. Nu numai pentru
cei care l-ar scrie, dar și pentru cei care l-ar citi. Ar fi un exercițiu
intelectual să-ți imaginezi cum arată personajul real, cum este îmbrăcat, cum
arată decorul sau ambianța sonoră, fără un text literar de-a gata, sau o
imagine pe ecran. Ba mai mult, nivelul doi, ce actor l-ar putea interpreta, ce
indicații regizorale i-ai da.
Tot de la înaintași am aflat că, în
scenaristică, trebuie respectată „regula celor 3 C”: Ce vrei să spui, Cum vrei
să spui, Cui te adresezi. Eu aș mai adăuga și „Cu ce scop”! Tot așa am aflat că
scenariul este ca o tablă de șah, pe care piesele/personajele nu se mișcă de
capul lor, ci numai după cum dorește jucătorul/autorul. Apoi, nu tot ce se
proiectează pe un ecran e film! Dacă regizorul este cel care primește laudele, atunci
când filmul are succes, scenaristul este cel care primește bobârnacele, dacă filmul nu
are succes. Asta în cazul când nu este el și regizorul! Altfel, pe scenarist nu prea-l
deranjează nimeni, nu întotdeauna apare pe afiș, și nici în cronici, în
programele cinematografelor niciodată, sau în spoturile publicitare, și nici nu prea dă interviuri la televizor. Așa că, realmente, șansa lui este „filmul scris”!
Pentru CineMagiaRedresarea Cinematografiei RomâneLa noi, Industria Cinematografică nu se poate susține din încasări. Pentru a solicita, însă, bani publici, trebuie să ofere la schimb filme. Nu atât filme multe, cât filme care să stârnească interesul publicului autohton și străin și să răspundă exigențelor festivalurilor internaționale, slujind în același timp arta cinematografică.Cineaștii noștri trebuie să înceteze controversa: cine a
fost mai întâi, producătorul, regizorul sau scenaristul. Chiar dacă la început
nu a fost așa, acum scenariul trebuie să fie mai întâi, de aici se începe.
Scenaristica nu ține de „pregătire în domeniu” cum
acreditează profesioniștii ideea, pentru a nu permite pătrunderea scenariștilor
independenți din afara sistemului, de teama concurenței.
Scenaristica ține de inspirație, imaginație, experiență de
viață, sensibilitate, inventivitate, ingeniozitate, intuiție, spirit de
observație, dragoste de oameni și de Film.
Scenaristul trebuie să scrie când are ceva de spus, nu ca să
aibă din ce trăi.
Nu este exclusă, însă, nici profesionalizarea!
Până nu de mult, ponderea scenariului în punctajul final al
concursurilor de proiecte cinematografice organizate de CNC era de 50%. Astfel,
ierarhizarea scenariilor era complet răsturnată în momentul luării în considerație
a punctajelor producătorului și
regizorului. Cu mare greutate, s-a acceptat mărirea ponderii scenariului la 60%.
Dar producătorii și regizorii consideră
că 20% pentru ei e prea puțin. Firește că e prea puțin! Fără ei, filmul nu ar
exista, deci merită 100%. Dar nici fără scenariu nu se poate, deci și pentru
acesta 60% este prea puțin.
S-a ajuns la acest paradox pentru că s-a gândit cineva să
bage în aceeași oală componente de natură total diferită, care nu sunt miscibile.
Singura explicație a menținerii acestei metode este ținerea la distanță a scenariștilor
independenți.
Soluția este una foarte simplă: separarea totală a evaluării
scenariilor de evaluarea producătorului și a regizorului. Adică scenariile să
fie depuse direct la CNC. Cu punctajul obținut, scenaristul optează pentru un
producător și un regizor. Nimic nu-i împiedică pe producători și regizori să
opteze pentru scenariile lor.
Producătorii cei mai vocali, care sunt și regizori, sau au
regizorii lor preferați, spun că nu li se poate impune un anumit scenariu. Că e
nevoie de o „compatibilitate”. Aceasta este cauza principală a eșecului
românilor în toate domeniile, sentimentalismul! La acesta se adaugă
subiectivismul. Un producător care e și regizor este convins că scenariul lui
este cel mai bun. Astfel a apărut un număr extrem de mare de catastrofe
cinematografice care trag în jos Cinematografia Română. Multe nu cu finanțare
de la CNC, dar tot din bani publici, de la sponsori!
Astfel, evaluarea
producătorului și regizorului, destul de complicată, subiectivă și
contestabilă, nu mai este necesară. Este suficientă o autoevaluare, care să fie
luată în calcul de scenarist la constituirea proiectului cu care producătorul
se va prezenta la CNC, eventual de către CNC, pentru a aprecia fezabilitatea
proiectului. Adică nu numai premii obținute și număr de spectatori, dar și
capacitatea echipei și dotarea.
Desigur, pentru evaluarea scenariului sunt necesare criterii
clare , iar pentru fiecare criteriu, membri în comisie atestați în domeniul
respectiv.
Multe din celelalte probleme care grevează producția de film
dispar. Nu mai e necesară discriminarea pozitivă, nu mai are importanță vârsta
cineastului, sau la al câtelea film se află.
Desecretizarea proiectelor încă din faza de evaluare a
scenariului, așa cum se propune, ar avea mai multe efecte negative decât
pozitive. Chiar și cu jurați imparțiali, e greu de crezut că nu se vor lăsa
influențați de numele unui scenarist/regizor celebru.
De fapt asta se și declară/dorește. Avantajul că un scenariu
este scris chiar de regizor sau producător nu trebuie să intre în calcul decât
spre final, la evaluarea „proiectului cinematografic”.
Titlul scenariului nu trebuie eliminat în faza de evaluare,
deoarece acesta reprezintă esența filmului.
Descoperirea unor scenarii cu un real potențial
cinematografic, dar insuficient evidențiat de scenaristul fără experiență, se
poate produce în secțiunea „dezvoltare de proiect”, unde fondurile nu trebuie
să fie rambursabile, iar scopul unic trebuie să fie chiar dezvoltarea unor
subiecte cu potențial, prin realizarea unor legături între începători și
cineaștii consacrați.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu